a7lasayadla
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

a7lasayadla

منتدي المغربي يرحب بكم

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ادخل وقول رايك...

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
as_tak
مراقب وادارى عام
مراقب وادارى عام
as_tak

انثى

ادخل وقول رايك... Empty
مُساهمةموضوع: ادخل وقول رايك...   ادخل وقول رايك... Icon_minitimeالجمعة مايو 09, 2008 11:31 am

كيف تصنع رأيك ... عن إنسان على النت ؟؟؟؟؟؟

عالم النت عالم واسع وليس له حدود

وايضا ليس له قواعد او قوانين او حتى عادات وتقاليد تحكمه

الكل يستخدم اسم مستعارا

وربما يستخدم شخصيه مستعاره ايضا

يضفى عليها كل ما يحب من الصفات والاخلاق

ولكن ..........

_ ماهى معايير الحكم على اى انسان فى المنتدى هل هى .....

الصوره الرمزيه والتوقيع

طبيعه الردود والمواضيع

طريقه التعامل مع الاعضاء

_ هل قابلت اشخاص يستخدمون شخصيه مستعاره ؟

_ لماذا يفعلون ذلك فى رايك هل هو عدم ثقه بالنفس ام رغبه فى الحصول على اعجاب وتقدير الاخرين

ام ان هناك اسباب اخرى ؟

_ هل تهمك سمعتك فى المنتدى وعلى النت ؟

_ هل تراعى شعور الاخرين فى مشاركاتك ام تكتفى بعرض رايك بأى وسيله ؟

_ ما رايك بمن يختفى خلف اسمه المستعار ؟

اتمنى معرفه آرائكم,,,,,

afro afro
Dr : Semsema
عضو نشط اوووي
عضو نشط اوووي

انثى

ادخل وقول رايك... Empty
مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقول رايك...   ادخل وقول رايك... Icon_minitimeالجمعة مايو 09, 2008 4:21 pm

يااااااااااااااااااااااااااااه يا بنتى ما اكثر اللى شخصياتهم على النت مخالفه تماما لشخصياتهم الحقيقيه بل تكاد تكون العكس تماما ... ده اللى انا بسمعه على طووووووول لانى مش ليا فترة كبيرة على النت
اما بقى بالنسبه لرايى : انا من رايى ان الانسان يبقى بطبيعته وبشخصيته الحقيقيه لان ((الانسان متعدد الشخصيات لا شخصيه له فى الاساس )).......
اما بقى بالنسبه للشخصيات اللى بتتقمص دور شخصيات اخرى فما هى الا شخصيات مخادعه او عندها نقص فى شئ ما يعنى مثلا بتدعى التدين والاحترام وهى اساسا مش كده او مثلا بتدعى قدرتها على النصح والارشاد وعايشه دور بقى الناصح المنقذ للجميع والشخصيه دى اساسا متعرفش حتى تنصح نفسها على الطبيعة او ممكن تكون زى ما قلتى عدم ثقه بالنفس وحاجات كتير تانى طبعا .........
بس عارفه فى الاول وفى الاخر دا بيبقى مرض نفسى وممكن كمان يتضاعف لمضاعفات خطيرة جدا جدا جدا ....

عدل سابقا من قبل Dr : Semsema في الجمعة مايو 09, 2008 4:35 pm عدل 1 مرات
Dr : Semsema
عضو نشط اوووي
عضو نشط اوووي

انثى

ادخل وقول رايك... Empty
مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقول رايك...   ادخل وقول رايك... Icon_minitimeالجمعة مايو 09, 2008 4:33 pm

بالنسبه لمعايير الحكم على اى انسان فى المنتدى .... اللى انتى قلتيه ده يكفى اكيد بحكم انك بتتعاملى مع شخص مش شيفاه على الحقيقه
امممممممممم اعتقد الصورة الرمزيه مش حكم اوى على الشخصيه ... لان عادى يعنى انا ممكن اغيرها على حسب المووود اليومى مش اكتر .. يعنى مش مقياس
اممممممممممم بالنسبه للتوقيع ... اه اعتقد اه ممكن يكون مقياس للشخصيه او مثلا لمووود الشخصيه ... يعنى حاجه متفاوته برضه ...
اما المقياس الحقيقى طبعا هو الردود ... اسلوب الكلام ... الاسلوب فى التعامل مع باقى الاعضاء ... اسلوب الحوار والنقاش حتى لو كان فيه اختلاف حول قضيه ما وهكذا .......
بالنسبه لسؤال هل تهمك سمعتك على المنتدى وعلى النت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مش مثلا علشان خاطر ان ربما يكون حد يعرف حد شخصيا ولكن علشان اكسب احترامى لنفسى وثقتى بنفسى وتقديرى لها لازم احافظ عليها فى اى مكان كنت فيه حتى ولو كنت غامضه او ان يكون هناك استحاله احتمال ان يعرفنى احد شخصيا ...الانسان قبل مايكون محترم امام الناس لااااااااااااااااااااااااااااازم يكون محترم امام نفسه اولا ..........
وطبعا فى الاول وفى الاخر النت ده صورة طبق الاصل من المجتمع ... يعنى فيه كده وفيه كده فيه الوحش وفيه الحلو .... وبرضه فى الاول وفى الاخر لازم نكون عارفين ان ((السئ لا يظن بالناس الا سوءا ..... لانه يراهم بعين طبعه )) !!!!!!!!!!
وبس كده
سوووووووووورى يا استكه على اللك الطوييييييييييل ده
وبجد ثانكس على الموضوع جااااااااااااااااااااااااااامد جدا وعجبنى جدا جدا جدا ........ وفى انتظار الافضل والافضل دائما flower
KABO
عضو بدا يتعرف
عضو بدا يتعرف
KABO

ذكر

ادخل وقول رايك... Empty
مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقول رايك...   ادخل وقول رايك... Icon_minitimeالجمعة مايو 09, 2008 6:07 pm

انا شايف ان مادام الشخص اللي بكلمه مبيغلطش فيه او بمعني اصح مادام بيحترمني خلاص تمام غير كدة لا
مليش دعوة بشخصيته بقي
ahmed zeater
بطل الريست في الجامعه
بطل الريست في الجامعه
ahmed zeater

ذكر

ادخل وقول رايك... Empty
مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقول رايك...   ادخل وقول رايك... Icon_minitimeالجمعة مايو 09, 2008 10:00 pm

الأنسان اللى عنده نقص اللى شخصيته ضعيفه دايما بيتكلم بشخصيه واحد تانى
علشان يدارى النقص ده
KABO
عضو بدا يتعرف
عضو بدا يتعرف
KABO

ذكر

ادخل وقول رايك... Empty
مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقول رايك...   ادخل وقول رايك... Icon_minitimeالجمعة مايو 09, 2008 10:26 pm

تمام انا متفق مع بطل الريست في الكلية
هو بيتكلم صح
انا لما ازو شخصيتي تبقي مش عجباني

ادخل وقول رايك...
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» لو موبايلك نوكيا ادخل ...